Dienstenmarketing is een ontzettend groot begrip. Ongeveer 70% van het BNP bestaat namelijk uit diensten. Maar wat is nou een dienst? Hieronder worden de vier basiskenmerken van een dienst uitgelegd. Na het lezen van deze blog heb jij een beter beeld van wat een dienst nu precies is.
Ontastbaarheid en het ontbreken van eigendom
Een dienst is geen ding of een goed. Het is een ervaring die je krijgt. Je kunt een dienst dus niet vastpakken. Maar, een dienst is lang niet altijd volledig ontastbaar. Denk maar eens aan een auto met ontastbare service, garantie, aftersales en financiering. Naast dat producten vaak fysiek ontastbaar zijn, kunnen ze ook mentaal ontastbaar zijn. Dit betekent dat de afnemer geen goede voorstelling kan maken van de invulling van de dienst. Dit noem je perceived risk.
Vergankelijkheid
Hoe meer ontastbaarheid, hoe minder voorraad bij de producten, en hoe minder bezit bij de consument. De dienst wordt dan vaak tijdelijk of vergankelijk. Doordat een dienst ontastbaar is kun je eigenlijk geen voorraad hebben. Een kapper kan niet beginnen met knippen voordat er een klant is.
Heterogeniteit
Doordat er mensen in het spel zijn bij het dienstverleningsproces is het moeilijk om een dienst te standaardiseren. Ook tussen de dienstverleners van eenzelfde dienst kan veel verschil zitten. Heterogeniteit (of variabiliteit) ontstaat voornamelijk vanwege menselijke gedragingen, tussen werknemers onderling, tussen werknemers en klanten, en tussen klanten onderling.
Interactieve consumptie
Bij het tot stand komen van een dienst is het belangrijk dat er ook een consument bij aanwezig is, dit komt door de vergankelijkheid. Er vindt een soort interactie plaats. Wanneer je een dienstverlenende organisatie opdeelt in drie delen krijg je:
- Operationele activiteiten
Hier wordt de input van de dienstverlening verwerkt. Wanneer dit niet zichtbaar is voor de klant noem je dit backoffice. Is het wel zichtbaar? Dan noem je het frontoffice.
- Aflevering
Hier wordt de dienst echt aan de klant geleverd. Daarin zit weer verschil tussen contactintensieve diensten (persoonlijk gesprek met een accountmanager) of contactarme diensten (via webwinkel iets kopen)
- Marketing en overige contacten
Hier gaat het vooral over communicatie, marktonderzoek, reclame en de website.