The Product lifecycle – Hoe werkt het?

The Product lifecycle – Hoe werkt het?

De product lifecycle is een marketingmodel waarmee je de strategie voor een product kan vaststellen. Ga je investeren in het product? Of laat je het product voor wat het is en focus je je op een ander product? Deze vragen zijn te beantwoorden door middel van deze marketingstrategie. De cirkel kent vier fases. Het product komt eerst in de introductiefase, vervolgens in de groeifase en de volwassenheid en ten slotte in de neergang. Hoe deze product lifecycle werkt zal in dit artikel worden toegelicht.

Introductiefase product

De fase waarin een product zich bevindt kun je vinden door te kijken naar de tijd dat het product op de markt is en de omzet wat het product met zich meebrengt. De introductiefase van het product spreekt redelijk voor zich. In de introductiefase van een product moet er hoe dan ook geïnvesteerd worden om het product op de markt te introduceren en vraag te creëren. De omzet dat het product met zich meebrengt zal in het begin nog redelijk laag zijn. Een product in de introductiefase kan een nieuw product zijn dat nog niet op de markt is, maar het kan ook een product zijn dat al wordt aangeboden door concurrenten. Om te kunnen concurreren zal uiteraard geïnvesteerd moeten worden in marketing. Omdat de ontwikkelingskosten terugverdiend moeten worden en de concurrentie in het begin laag is, zal de prijs vaak op hoog niveau liggen. De vraag zal daardoor in het begin vaak redelijk laag zijn. De introductiefase heeft vaak als doel bekendheid onder de consumenten creëren. Het genereren van omzet komt vooral in latere fases aan de orde. 

Groeifase product

Het product is door de introductiefase heen gekomen. Het zit nu volop in de groeifase. Hierin groeit de omzet heel snel, waardoor investeren in het product nu veel zal opleveren. Er zullen meer concurrenten komen waardoor de prijs daalt. De vraag zal hierdoor stijgen, waardoor het product steeds bekender wordt. De totale omzet van het product zal een sterke groei doormaken. Het doel van het bedrijf in deze fase van het product is het veroveren van een zo groot mogelijk marktaandeel. 

Volwassenheid product

In de volwassen fase zal de totale omzet zijn hoogtepunt bereiken. De prijzen zullen nog meer dalen waardoor bedrijven zich zullen gaan focussen op kostenbesparingen. De reden dat de prijzen dalen is bijvoorbeeld het afnemen van patent waardoor de concurrentie nog meer toeneemt. Ook zijn investeringen vaak afgeschreven waardoor bedrijven de mogelijkheid hebben de prijs te laten dalen. Daarnaast is het product minder nieuw, waardoor veel afnemers weer naar een nieuwer product zullen overstappen. Het doel van bedrijven is het behouden van de marktpositie.

Neergang product

In deze fase zal de totale omzet van het product dalen. Dit komt door de dalende prijzen en de afnemende vraag. Door de vele kostenbesparingen van bedrijven zullen sommige partijen zich terugtrekken van de markt. De markt is verzadigd. De meeste aankopen zullen vervangingsaankopen zijn en geen initiële aankopen. Het bedrijf zal zich moeten gaan focussen op een nieuw product. 

admin

Reacties zijn gesloten.