De arbeidsmarkt is al tientallen jaren aan het veranderen. De verschuiving van het werken in de primaire en secundaire sector naar de tertiaire sector is al volledig gebeurd. Nu staan er technologische ontwikkelingen voor de deur die ook de tertiaire sector zullen opschudden. Deze veranderingen zullen ook voor de marketing van de toekomst een grote rol gaan spelen. Hieronder lees je 3 verwachte trends voor de marketing in de toekomst.
Voice search
Je bent er waarschijnlijk al wel bekend mee, voice search. Sinds een aantal jaar is voice search helemaal hot. Apparaten als Alexa, Siri en Google Home beloven veel goeds voor de toekomst. Er wordt verwacht dat voice search een grote impact gaat hebben voor de marketing in de toekomst. Hoe gaat dit er dan ongeveer uit zien? Stel je voor, een consument zit op de bank en ziet een reclame op de televisie. Hij of zij denkt bij zichzelf, dit product kan ik erg goed gebruiken hier in huis. Hij roept: Alexa vergelijk de prijzen van stofzuigers van Dyson eens. De consument krijgt binnen 30 seconden een lijst van alle stofzuigers van Dyson op zijn telefoon. Hij of zij kiest hier de beste prijs-kwaliteit verhouding uit en besteld deze.
Artificial Intelligence
Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie is de integratie van menselijke intelligentie in computers. Dit wil zeggen dat computers taken uit kunnen voeren waar normaal menselijke intelligentie voor nodig is. Denk hierbij aan robot stofzuigers. In de marketing gaat dit echter ook enorm veel impact hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan automatische chatbots. Dit is echter pas het begin van de verandering. Verwacht wordt dat een nieuwe B2B-marketing gaat ontstaan in de toekomst: Bot-To-Bot marketing. Dit wil zeggen dat jouw smart-koelkast automatisch contact heeft met de Jumbo webshop om nieuwe kaas te bestellen wanneer de koelkast merkt dat deze op is. De invloed van mensen zal dus minder gaan worden in de marketing.
Zien is kopen
Stel je voor, je loopt door de stad en komt iemand tegen met een prachtige jas. Het is precies de jas waarnaar je al maanden op zoek bent. Je bent van plan om die persoon te vragen waar hij die jas gekocht heeft. Dan kijk je nog een keer en zie je dat hij aan het bellen is en voor je het weet is het te laat om het nog te vragen. In de toekomst zal dit een stuk gemakkelijker worden. Door de komst van nieuwe technologie zal het mogelijk worden om een foto te maken van een product. Google zoekt dan automatisch naar dit product en je krijgt de sites te zien waar je het product kunt bestellen. De wereld om ons heen wordt als het ware een grote winkel.