Er zijn verschillende marketingstrategieën, maar voor elk bedrijf dat de strategie van Porter hanteert, is er een tip: dont’t get stuck in the middle!
De strategie van Porter
Volgens Porter zijn er een paar dingen waar de marketing binnen een bedrijf kan focussen:
- Lage kosten
- Differentiatie
- Focus
Lage kosten
Het idee van deze strategie is dat de marketing zich focust op het verlagen van de kosten en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Hierdoor is het makkelijker dezelfde winstmarge te behouden bij een lagere afzetprijs.
Differentiatie
Bij deze strategie kiest een bedrijf ervoor om de consument heel goed duidelijk te maken waarom zij beter/anders zijn dan de concurrent. Hierbij wordt er vaak diep ingegaan op de sterke kanten van een product in bijvoorbeeld reclames. Zodat er een duidelijk, verschillend van de concurrent, beeld wordt gecreëerd.
Focus
Bij de focus-strategie gaat het om het focussen op een bepaald deel van de markt, in plaats van op de hele markt. Een bedrijf doet dan bijvoorbeeld dingen die alleen hun doelgroep aanspreken.
Stuck in the middle?
Veel bedrijven willen de strategieën combineren omdat ze denken dan het beste te doen voor hun bedrijf, maar ze doen dan het tegenovergestelde. Het lijkt aantrekkelijk om zowel lage kosten als differentiatie te bereiken, maar dit is haast onmogelijk. Volkomen onmogelijk is het niet, omdat sommige grote bedrijven het wel aankunnen. Maar kleine bedrijven hebben een veel minder grote marketingafdeling en veel minder mogelijkheden. Toch kiezen veel kleine bedrijven ervoor om zich niet te gaan focussen, dit zal als gevolg hebben dat een bedrijf nooit uitzonderlijk kan presteren, dat kan alleen als een bedrijf een duidelijke keuze maakt voor één van de strategieën.
Daarom is het belangrijk dat er echt een keuze wordt gemaakt voor een van de ‘’segmenten’’, don’t get stuck in the middle!